Städdag del 2

Igår kan jag ha råkat fastna lite i prinsbröllopet (tittade ju bara till nån gång efter midnatt…), vilket resulterade att det inte blev mer än vardagsrummet som blev klart. Eller ja, så gott som. Jag tvättade ju gardinerna igår och upptäckte att rummet fick en helt annan karaktär när de tunga, mörka gardinerna inte hängde där. Denna upptäckt resulterade i en vilja istället att ha ett par ljusare, lättare gardiner i vardagsrummet. Dock måste jag införskaffa sådana först, så just nu ser fönstret lite naket ut. Men i övrigt är det rent och fint! (rummet ser överlag lite tomt ut nu när det inte är saker överallt… men ska nog gå att vänja sig vid det med!)

Idag (efter en rätt trög start) började jag således i sovrummet, har förvisso inte plockat i ordning på byrån eller sminkbordet, men har plockat in och undan massor av kläder som låg framme, slängt påsar som har en förmåga att samlas där inne när jag köper nya kläder och dammsugit. Har för tillfället inga gardiner där heller, så det ser också rätt tomt ut. Att jag dessutom inte har några tavlor bidrar till en känsla av att sovrummet inte direkt är inbott.

Efter sovrummet och rätt mycket paus (innehållandes bland annat gardinletande) blev det dags för köket. Det fruktade köket. Jag har en förmåga att helt tappa bollen när det kommer till köket, vilket resulterar i att det bara rullar vidare och byggs på och blir värre och värre. Jag kan säga att jag ännu inte är klar med köket. Men jag har diskat (och diskat, och diskat), rensat ut kylskåpet på mer eller mindre oätbara saker, slängt sopor, diskat lite till och plockat in saker i skåpen. Jag menar, vad är poängen med att ha en låda innehållande ett fondue-set ståendes på köksbänken när den lika gärna kan stå i ett skåp?

Imorgon blir det till att gå och panta (den får inte längre plats under diskbänken utan har spridit sig till köksbordet), torka av disk-/köksbänken + spisen + kaklet + fläkten, strukturera om lite på köksbänken, dammsuga, ta tag i hallen och badrummet samt våttorka lite. Sen jäklar är jag klar!

Kommentera

