Städdag

Igår påbörjade jag projekt Storstädning av Lägenhet (SaL). Jag har lagt upp en plan för hur det ska genomföras (ett rum i taget, inget undantag) och tänker följa den stenhårt. Min lägenhet har behövt städas rätt länge nu och är till snudd på äcklig på sina ställen nu. Det har varit rätt mycket senaste… månaden kanske, att jag har helt prioriterat bort städningen. Även när jag har bestämt mig för att nu jäklar så ska jag städa! så har det inte blivit så. Jag är trögstartad och sen dyker det upp någonting roligare. Eller så lyckas jag bara inte dra mig från tvn.

Steg 1 i SaL blev vardagsrummet. Igår plockade jag undan massa bös, förflyttade två stolar, en provdocka, två väskor och ett antal jackor (av variant vinter/för små) till förrådet, dammtorkade allt utom skrivbord och bokhylla, satte på möbeltassar på soffan, fåtöljen och min födelsedagspall och flyttade ut fåtöljen för att kunna dammsuga i hörnet bakom fåtöljen. Idag har jag dammat skrivbordet och bokhyllan, dammsugit och avhårat fåtöljen. Efter utmaningen med att få bort allt katthår från en fåtölj i sammet (plysch?) har jag nu tagit en liten paus innan jag går på soffan.

Håller även på att tvätta, har än så länge kört fem maskiner (med andra ord var även det välbehövligt). Trodde att det inte skulle bli fler, men nu när jag sitter och tittar ut i vardagsrummet insåg jag att jag verkligen borde tvätta gardinerna också. Även dessa är i något sammetsliknande tyg och överfulla i katthår. Råkar även veta att gardinerna i sovrummet också skulle behöva sig en genomkörare. Så får det bli. Tur att jag var förutseende och bokade två tvättider på rad!

Med tanke på vilken hastighet jag utför SaL (låååångsamt) lär jag behöva fortsätta imorgon. Men huvudsaken är ändå att det blir gjort, jag trivs så himla mycket bättre hemma när det är fint och rent. Hur som – mot tvättstugan!

Kommentera

