Snowboard-åkning i Sunne

Idag åkte jag snowboard för första gången på cirka 8-10 år. Jag var fullkomligt livrädd men gav mig på det ändå. Började ju inte direkt mjukt, utan vi tog sittliften upp på en gång. Visst, blå backe, men ändå. Det visade sig vara lite som att cykla. Både huvudet och kroppen visste vad de skulle göra som tur var. Enda problemet var väl just att jag var himla rädd.

image

För varje åk blev jag bara mer och mer rädd konstigt nog, tycker det borde fungera tvärtom. Visst att jag trillade några gånger, varav en gång på ansiktet, men jag tror inte det var det som var problemet. Jag vet att jag kan åka, det märkte jag ju. Det fanns ju där liksom. Men av någon anledning blev jag bara räddare och räddare.

Ibland får jag såna stunder. Stunder av total irrationell rädsla när jag är nära på att bryta ihop utan att riktigt förstå varför. Idag fick jag en sån stund efter typ första åket efter lunch. Kände mig mest bara rädd och rätt skakis, så bestämde mig för att stanna kvar där nere när de andra åkte igen.

image

Jag tror det var ett bra beslut, så även om jag inte övervann min rädsla så avslutade jag ändå relativt på topp. Hade jag fortsatt hade min dag antagligen slutat med att jag bröt ihop i backen och att sitta där med en smärre panikattack känns ju inte alltför lockande. Det hade ju troligtvis varit den känslan som följt med mig till nästa gång i sådana fall. Nu fick jag med mig känslan av att jag kan istället.

Är helt klart nöjd med dagen! Hade roligt så länge jag åkte, kände mig väldigt lugn och tillfreds med beslutet att avstå från de sista åken, plus att det var kul att upptäcka att vissa saker finns kvar i muskelminnet även efter många år. Måste helt klart komma iväg och åka skidor snart också!

Kommentera

