Intressant avslut

Efter att skolan slutade klev jag in i hissen för att åka till första våningen ända från fjärde (hej lat!) för att sedan traska hemåt strax efter 16. Trycker in knappen för plan ett, hissen pratar lite som alltid och dörren stängs. Sen händer ingenting. Står där ett litet tag, provar att trycka på både dörröppning och dörrstängning. Ingenting. Väntar lite till, börjar vifta åt några som sitter vid några bord i närheten av hissen. En tjej kommer och trycker på knappen på utsidan. Ingenting händer. Hon hämtar två killar som börjar dra i hissdörren. Ingenting händer.

image

Till slut håller jag inne larmknappen tills den börjar ringa. Efter ett tag svarar någon och han skickar ut en tekniker och säger åt mig att hålla mig lugn. Lite lustigt med tanke på att jag var kolugn, möjligtvis något road och lite irriterad över situationen. Står där inne och väntar, tjejen kommer tillbaka för att se att jag fått tag på någon. Sen efter en liten stund hoppar hissen igång igen! Jag kliver av på tredje våningen (en av knapparna jag tryckte på i början) och tar trappen ner. Tänker att det är bäst att stanna tills teknikern kommer och sätter mig och väntar.

Hissen däremot är kvar på våning tre i flertalet minuter innan den fortsätter ner till våning ett. Väl där nere är det några killar som trycker på knappen på utsidan, men dörren vägrar öppna sig. Efter ett tag åker den upp till plan fyra, står där ett tag, åker tillbaka till våning ett. Därefter trycker en dam med krycka upp den till plan två, kliver in och åker ner till plan ett utan problem.

25 minuter efter att jag kommit ut ur hissen kommer det inte en, inte två, utan tre brandmän och letar efter mig. Då kändes det lite pinsamt att ha kommit ut ur hissen, men vad skulle jag gjort? Tänkte ju inte direkt kliva in i hissen igen, hålla in larmknappen så det tjöt som fasen för att säga att jag kommit ut. Då hade jag ju säkert fastnat igen.

Finns helt klart roligare saker att ägna en timme åt, men inte helt fel med något som bryter av vardagen! Skämt åsido, lär inte åka den hissen igen. Så roligt är det ju inte att behöva ringa och säga att man sitter fast i en hiss, speciellt inte när den inte ens fastnat mellan våningar utan helt enkelt bara inte vill öppna dörrarna.

Kommentera

