Den (nästan) nakna sanningen

Det här skulle kunna bli ett jättelångt inlägg (alltså jättejättejättelångt), men jag tänkte försöka hålla ner det något. Jag tänkte försöka väcka lite liv i den här stackars ensamma bloggen (och därmed även mig själv) och jag tänkte att just idag är en rätt bra dag för det. Jovisst vet ni, jag har tänkt i flera dagar på detta men ändå väntat till idag!

Såhär är det, jag brukar ha lite svårt att komma på vad jag ska skriva om. Dock är det så att jag i år har påbörjat ett projekt som kommer fortgå ganska länge. I första hand de närmsta sex månaderna, men kommer även fortsätta efter det. Därför tänkte jag att det ju är ett ypperligt tillfälle att börja blogga igen, nu när jag kontinuerligt faktiskt kommer ha någonting att skriva om.

Vad är då detta för projekt? undrar världen nu. Jo, det är ett viktminskningsprojekt. I know, been there done that… Men jag känner att det fanimej får räcka nu. Jag väger väldigt mycket mer än jag är bekväm med och då är det dags att göra någonting åt saken. Och eftersom jag inte vill behöva göra det här en tredje gång så kommer jag aldrig bli klar, utan detta är ett projekt som kommer fortgå. När jag gått ner tillräckligt kommer jag fortsätta, för att bli starkare, för att det har blivit en livsstil (hoppas jag) och för att inte trilla dit igen.

Mitt främsta mål är -10 kg till 15e juli. Anledningen till just det datumet är att min äldsta bror gifter sig den 18e (yey! grattis! woho!), det är pretty much ett halvår tills dess och om jag ska se fakking amazing ut resterande del av året kan jag ju lika gärna göra det då också! 15e blev det eftersom det är onsdagen den veckan och onsdagar råkade bli min invägningsdag. För att gå ner 10 kg tills dess krävs det att jag går ner 2 kg i månaden, 0,5 kg i veckan. Absolut möjligt, men kräver ändå fullständig disciplin från min sida.

Planen är att gå ner mer än 10 kg totalt, kommer som sagt fortsätta även efter den 15e. Jag vill gärna hålla en vikt på 60-65 kg (beror ju självklart på hur mycket muskler jag lyckas skaffa mig), så det är det långsiktiga målet.

Min första invägning hade jag i onsdags, 77,1 kg landade vågen på. Invägning två var idag och då visade vågen på 76,7 kg. En minskning med 0,4 kg, inte mycket men iallafall åt rätt håll. Jag tror dessutom att det blir lättare när jag kommit in i lite mer rutiner, när skolan och träning drar igång.

Hursomhelst är tanken att jag delar med mig av mina invägningar varje onsdag (ännu mer motiverande, vill ju inte visa upp ett dåligt resultat för hela världen), samt dela med mig av träningspass och mat (ger mig anledning till att fota mer också). Jag äter inte den bästa maten alla gånger, och jag är verkligen inte bra på det här med nyttig mat, men jag har iallafall slutat med gottis, så det är en början. Jag tänker även dela med mig av bilder en gång i månaden i en förhoppning att det inte dröjer så lång tid innan det går att se en förändring. Jag pratar såklart om (rätt hemska) kroppsbilder. Och vi börjar idag! So, here goes, den (nästan) nakna sanningen:

image

Japp. Såhär ser min kropp ut. Men inte länge till! Jag hoppas på att kanske kunna inspirera någon, men framförallt på att bli inspirerad och mer motiverad. Kom gärna med tips, både på mat, träning och hur jag får bort det sista av det orangea ur mitt hår.

Då kör vi! (tänk vad långt det här inlägget hade blivit om jag inte försökt hålla ner det)

frökenhink

2 thoughts on “Den (nästan) nakna sanningen

Kommentera

