Första B-kursen!

Idag har vi påbörjat en ny kurs, Systemimplementeringsteknik, den första B-kursen (alltså mer avancerat än grundläggande). Lite häftigt ändå (tycker jag)…

Sitter just nu och installerar massa program man måste ha för att genomföra kursen. De flesta har jag aldrig tidigare hört talas om. Så är det dock med de flesta program vi behövt använda än så länge. Blir ju så när man aldrig grejat med såna här saker förut. Idag ska jag installera:

  • NetBeans (vilket krävde att jag installerade något som heter JDK (Java Development Kit), vilket jag inte riktigt vet vad det är)
  • XAMPP (Apache, kommer inte ihåg vad M:et stod för och PHP. Vet inte riktigt vad det är till för heller)
  • Jmeter (något testprogram för Java tror jag)
  • SimpleTest Unit Testing for PHP (också något testprogram men för PHP antar jag)
  • Firebug, Web Developer Extension och YSlow (plugins för Firefox för att få reda på saker som vi tydligen ska få reda på)

Jag känner att jag efter första föreläsningen fortfarande inte riktigt har koll på vad kursen går ut på. Det verkar mest handla om PHP, vilket jag ännu inte har en aning om vad det faktiskt är. Men det ger sig nog! Hoppas jag…

Nu: fortsätta installera…

Kommentera

