Sommar-inköp

Igår, efter ännu en otroligt varm dag iförd svarta leggings och svart linne, bestämde jag mig för att det var dags att införskaffa lite tunnare, lösare, ljusa linnen, tunnare, ljusare leggings, solhatt och solskyddskräm med hög solskyddsfaktor.

Jag kom hem med tre par leggings (två par vita och ett par ljuslila), tre linnen (ett ljuslila, ett vitt och ett blått), en t-shirt (mintgrön kan man nog säga) och en solskyddskräm med solskyddsfaktor 30. Misslyckades med att hitta en solhatt som kändes bra (och såg bra ut).

I morse smörjde jag in mig ordentligt, tog på mig nya tunna ljusa kläderna och tänkte att nu jäklar! Nu ska jag slippa bränna mig och slippa bli så sjukt varm!

Det blev väl ganska varmt ändå, men bra mycket svalare än det skulle varit om jag hade haft på mig svart (som jag i princip haft resten av veckan). Dock blev jag mycket besviken på solskyddskrämen (eller kanske snarare på min hud?). Kände redan när jag stod ute på gården på jobbet hur det brände lite lätt på huden. Väl hemma kände jag att jag hade bränt mig, vet inte om jag är så röd, men jag kan lova att det svider om jag kliar mig på till exempel armarna.

Jag har accepterat att jag bränner mig ganska lätt och är rätt känslig för solen, men när solskyddsfaktor 30 är för lite? I min värld är 30 jättehögt! Jag hade 10 förut (vilket förklarar varför jag oftast brände mig rätt rejält), 30 är tre gånger så mycket. Och det fungerade inte. Ska jag verkligen behöva ha lika hög solskyddsfaktor som barnen på jobbet har? Är det spf 50+ som gäller för mig? Får nog gå till apoteket (något utav de många olika som finns nu för tiden) imorgon och be om hjälp…

2 thoughts on “Sommar-inköp

  1. Solskydd 30 känns högt, ja, men om man måste ha högre så måste man. Du är väl ute en del också va? Så jag tycker inte du behöver känna ilska över det…

    Det är sommar ute! =D

    • Är nog inte så mycket ilska som hopplöshet :P Önskar jag kunde ha en sån där hud som aldrig blir röd och aldrig får soleksem, även om man glömmer bort att smörja in sig >< Vill kunna bli brun!

Kommentera

