Frågor, så många frågor…

Zill har svarat på 11 frågor hon fick, och hon har själv ställt 11 nya frågor till 11 bloggare. En av dessa bloggare är jag, så här kommer frågorna med tillhörande svar!

1. Tror du på fenomenet ”självuppfyllande profetia”?

Jadå, det gör jag allt. Bara för det kommer jag inte på något bra exempel. Jo förresten, ett väldigt simpelt och banalt exempel, men likväl ett exempel! Om jag tror att någon jag umgås blivit på dåligt humör på grund av något jag sagt eller gjort börjar jag genast bete mig därefter. Om jag tycker att det inte var något att bli på dåligt humör för beter jag mig lite småsurt och snäsigt mot personen, vilket resulterar i att personen blir på dåligt humör (även om den inte var det från början). Dåligt och inte ett dugg djupt, intellektuellt exempel, men ni förstår nog vad jag menar.

 

2. Vilket är roligast att få; ett presentkort, eller en egenpysslad intern och personlig sak?

Jag har inget emot presentkort, men en egenpysslad intern och personlig sak är värd så otroligt mycket mer! Det blir som ett bevis på vad bra personen i fråga känner mig, plus att om man tar sig tid att göra något personligt måste det ju betyda att personen verkligen bryr sig om en.

 

3. Är du kittlig? Isf var?

Japp, lite här och lite där. Under fötterna, på magen, i armhålorna, alla de där vanliga ställena. Dock kan jag välja om jag ska vara kittlig eller inte. Under min uppväxt var jag den i min familj som skrek högst om någon kittlade mig, så jag var ett populärt offer. Jag har liksom fått träna mig på att inte visa att det kittlas, annars vet jag någon som inte skulle göra något annat än att kittla mig.

 

4. Tar du horoskop i tidingar på allvar? Varför/varför inte?

På allvar? Nej. Som en rolig grej att se om det stämmer? Absolut.
Jag har väldigt svårt att tro att alla tvillingar i hela världen kommer ha tur i kärlek och otur med pengar just den dagen. Det kan liksom inte stämma i min värld. Jag får det inte att gå ihop.

 

5. Senaste boken du läste, vad tyckte du om den?

Senaste boken jag läste var den mycket intressanta En liten bok om ondska av Ann Heberlein. Läste faktiskt ut den igår. Jag tyckte den var väldigt bra och tänkvärd. Då jag inte är någon hejare på krångliga ord och termer fick jag ibland googla ord för att förstå dess betydelse. Varje kapitel innehåller dessutom så otroligt mycket information, fakta och tankar att jag hade svårt att läsa mer än ett kapitel i taget. Behövde liksom pausa för att kunna ta in allt, innan det kom massa nytt. Man kan med andra ord säga att det tog rätt lång tid att läsa ut den, även om det är en liten bok. Men som sagt: riktigt bra, en tankeställare!

 

6. Har du någon gång haft att göra med polisen (som antingen gärningsman eller offer)?

Nepp, aldrig. Har nog aldrig ens pratat med en polis.

 

7. Om du har en helt ledig dag, vad gör du då?

På senaste tiden har jag haft en hel del helt lediga dagar och då har jag mest pysslat hemma, eller åkt på små shoppingturer i jakt på saker till hemmet. Köpa, städa, möblera, dekorera skulle man kunna säga. Men det beror också lite på om det bara är jag som har en helt ledig dag eller inte. Finns det andra som också har lediga dagar träffar jag gärna dem.


8. Kan man bli ”för gammal” för att tatuera/pierca sig?

Nej, varför skulle man bli för gammal? Ju äldre man är, desto säkrare på sin sak och sig själv enligt mig. Tatueringar och piercings är inte endast till för ungdomar. Alla som vill ska få! Sen tycker jag personligen att det är bättre att noga överväga det, i alla fall med tatueringar. Att tatuera in något man tycker är coolt/häftigt som 18-åring kanske inte känns riktigt lika häftigt när man är 40…

 

9. Vilket är det fulaste ordet i det svenska språket, och varför?

Oj. Svår fråga. Fulaste ordet… Att dessutom bara tänka på hur ordet låter, utan att tänka på betydelsen, gör det ju ännu svårare. Rädisa tycker jag nog är ett rätt fult ord. Rädisa låter inte (och ser inte) särskilt trevligt ut. Jag vet faktiskt inte. På rak arm skulle jag nog säga rädisa, men skulle nog komma på något bra mycket bättre om jag funderade över det ett par dagar.

 

10. Ett barndomsminne?

En till svår fråga. Jag har ett riktigt dåligt minne. Med andra ord har jag rätt få barndomsminnen. Dock minns jag när vi hälsade på morfar på somrarna. Han hade ett stort jordgubbsland på baksidan av huset, med sånt där grönt nät över för att fåglarna inte skulle ta jordgubbarna. Vi brukade plocka jordgubbar som mina bröder sen åt med mjölk och socker (eller var det grädde?). Jag däremot tyckte inte om jordgubbar, något jag fortfarande inte gör. För att jag också skulle få något gott gjorde morfar alltid i ordning chokladpudding med grädde till mig. Sen satt vi i trädgårdsmöblerna framför huset och åt medan de tre katterna strök omkring.

 

11. Om du fick möjlighet att åka upp i rymden, skulle du ta den då?

Aldrig. Inte en chans. Alldeles för läskigt. Det är precis som att jag aldrig skulle åka ubåt. Om något skiter sig finns det ingenstans att ta vägen. Man är verkligen helt körd. Nej tack, jag stannar hellre här på jorden, ovanför havsytan.

 
Där har ni det. Jag kommer dock inte ställa 11 nya frågor till 11 nya bloggare, helt enkelt på grund av att jag inte känner så många bloggare. Kom nu på att jag skulle ju kunna ställa 11 frågor som de som vill kan svara på, antingen i sin blogg eller som kommentar på detta inlägg. Där har vi nog nåt!

1. Om du bara fick lyssna på en enda artist/band i resten av ditt liv, vilken/vilka skulle det bli?
2. Vilken färg föredrar du att använda när du dekorerar hemma?
3. När (och av vad) blev du senast berörd av något? (sådär tårar-i-ögonen-berörd)
4. Vad tycker du är det finaste en människa kan göra för en annan människa?
5. Vad är det sista du gör innan du går utanför dörren?
6. Har du någon icke-talang? (något som man aldrig lyckas med, hur man än försöker)
7. Om du fick bestämma hur framtiden skulle se ut, hur skulle den då se ut?
8. Finns det någonting som du inte kan låta bli att småäta/skåpäta/smygäta? (sånt som försvinner så fort man fått hem det)
9. Hur vill du helst bli ompysslad när du är sjuk?
10. Om du fick designa en taklampa, hur skulle den se ut?
11. Vilken är din favoritbil? Vad gör den så speciell?

Jag lyckades komma på 11 frågor! Applåder till mig!

Nu, ta er tiden att svara, snälla! Skulle vara kul att faktiskt få reda på lite mer om er. Även om jag antagligen känner alla som läser det här, så vet jag inte alls vad ni skulle svara på dessa frågor! Och om ni svarar i en blogg, snälla lämna en liten länk i en kommentar så jag inte missar det!

One thought on “Frågor, så många frågor…

Kommentera

