Det där med hudvård

Jag är duktig på många saker, men hudvård är någonting jag aldrig riktigt lärt mig. Speciellt när det kommer till ansiktet. Rengöringar, skrubbar, ansiktsvatten, ansiktskrämer, ögonkrämer, ansiktsmaskar och allt vad det nu heter. Jag tycker det är intressant och roligt när jag väl tar mig tid för det, men har aldrig lyckats få rutin på det. Eller ordentlig koll på hur man använder allt och i vilken ordning. Men nu försöker jag verkligen!

Har än så länge lyckats med att använda återfuktande och vårdande ansiktskräm så gott som varje dag! (började med det efter att jag fick foundation-färg-tips på Kicks och hon som hjälpte mig sa att jag var torr i ansiktet, någonting jag inte hade en aning om att jag var) Någonting jag däremot inte förstår är att det står på ansiktskrämen att man ska undvika området kring ögonen. Så resten av ansiktet ska vara lent och återfuktat och fint medan området kring ögonen ska vara torrt och trist? Personligen tycker jag att en ansiktskräm ska kunna användas till hela ansiktet.

En annan sak jag börjat med (även om det inte blir av varje dag) är rengöring och ansiktsvatten. Ju oftare jag sminkar mig, alltså inte bara med mascara, desto oftare rengör jag ansiktet. För som sagt, jag är dålig på sånt här. Har jag bara mascara på så sminkar jag inte av mig när jag går och lägger mig. Har jag däremot använt foundation så ska det bort innan jag sover. Lite principer har jag allt.

Sen är ju frågan om jag har fått bättre hy nu när jag blivit duktigare på att rengöra och smörja och greja. Jag har faktiskt inte en aning. Jag visste ju inte om att mitt ansikte var torrt, men tycker nog att det känns i alla fall lite lenare än vanligt. Då jag heller aldrig har haft någon direkt ”problemhy” kan jag inte heller säga att jag har färre finnar än vanligt eller dylikt. Självklart har jag någon finne någon gång ibland, men i och med att det inte är värre än så tänker jag inte klaga. Mina största problem är att jag är rätt så röd i ansiktet och har påsar samt stora mörka(/röda) ringar under ögonen. Kunde vart värre!

Kommentera

